Offert – Vad är det och vad bör den innehålla?

Med en offert, ibland refererad till som anbud, avses ett skriftligt förslag som skickas från ett företag till en kund på begäran av kunden. När en kund önskar inleda ett samarbete med ett företag, är det vanligt att kunden kontaktar företaget för att få en översikt över priset och villkoren för en vara eller tjänst. En offert kan vara antingen muntlig eller skriftlig, och efter att den har lämnats får kunden möjlighet att fatta beslut om eventuellt samarbete. Om inget annat skriftligt avtal sammanställs, anses offerten vara bindande.

Vad är då ett anbud? Om det skriftliga förslaget rör en omfattande tjänst, såsom vid offentliga upphandlingar, benämns det som anbud. Ett anbud är synonymt med offert, men skiljer sig genom att det är bindande fram till att acceptfristen löper ut, för att minimera risken för spridning av känslig information.

Vad bör en offert innehålla? Eftersom en offert utgör ett föreslaget säljdokument, är det av vikt att samtliga delar som inkluderas i offerten är tydliga och korrekta. Lagstiftningen specificerar inte exakt vad en offert ska innehålla, vilket resulterar i att olika offerter kan skilja sig åt. Dock är några punkter som är viktiga att inkludera följande – säljarens namn eller företagsnamn samt kontaktuppgifter och momsregistreringsnummer beskrivning av tjänsten eller varan som avses samt leveranstid pris per enhet och total pris uppskattad arbetstid leverans- och betalningsvillkor giltighetstid för priserbjudandet

När en offert har accepterats blir avtalet bindande. Kunden kan välja att acceptera under vissa förutsättningar. En ren accept innebär att kunden godtar offerten utan ändringar och inom den angivna tidsramen. Om kunden däremot vill göra ändringar kallas detta för en oren accept. Ändringarna kan exempelvis innefatta förhandlingar om priset eller leveranstiden, vilket då kräver att företaget återigen tar ställning till kundens krav. Om företaget godkänner kundens förändringar upprättas ett avtal.

En offert är alltså avgörande i affärsvärlden, och det är essentiellt att den är tydlig, korrekt och innehåller alla väsentliga detaljer för att undvika missförstånd och oklarheter.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen